Stel… helpt transportbedrijf E. van Wijk aan slimme oplossing voor elektrisch wagenpark

Gepost door:

Jolanda Vos

Gepubliceerd op:

6 juni, 2024
Leestijd: < 1 minuut

Stel… je bent sterk afhankelijk van het overvolle stroomnet. En netcongestie maakt het onmogelijk om een elektrisch vrachtwagenpark te laden èn de opgewekte zonne-energie aan het net terug te leveren. Een praktijkvoorbeeld van transportbedrijf E. van Wijk Logistics uit Giessen. Reden voor dit transportbedrijf om te kijken naar een alternatieve oplossing voor het toekomstig laden van hun elektrische wagenpark. Via de gemeente Altena kwam Van Wijk in contact met Stel…

‘We zijn gestart met het aanvragen van een SDE-subsidie en het uitvoeren van haalbaarheidsonderzoeken voor Zon-PV en Zon-PV in combinatie met een Battery Energy Storage Systems (BESS). Vervolgens verzorgden we de marktuitvraag en contracteerden we Zonnegilde als installateur. Gedurende de hele looptijd van bijna 3 jaar deden we de proces- en projectbegeleiding, inclusief afstemming met betrokken partijen zoals netbeheerder Enexis en meetbedrijf Fudura,’ vertelt Corne Zwarteveld, Slimme Doener bij Stel. Inmiddels is de installatie volledig werkzaam.


Slim batterijsysteem

Met 2800 zonnepanelen en een slim batterijsysteem van iwell kan Van Wijk nu haar duurzaamheidsambities halen. Het slimme batterijsysteem heeft een vermogen van 1 MW en een capaciteit van 4,3 MWh. Zo is er voldoende vermogen voor de laadpalen en wordt de zonne-energie opgeslagen om de e-trucks met lokaal opgewekte elektriciteit op te laden.

Groene ambities

Elektrisch rijden is een ambitie van een steeds groter aantal transportbedrijven. Het is kosten efficiënter, duurzamer en steeds vaker vragen opdrachtgevers om een bijdrage van hun transporteur aan verduurzaming. Bovendien geldt er vanaf 2025 een zero-emissie beleid in veel binnensteden.